Odihnă & Energie

Majoritatea programelor de slăbit / well-being / etc au doar două componente: sport și o formă sau alta de nutriție controlată. Unele au chiar doar una dintre ele. Am trecut personal prin multe din aceste variante: regimuri de control caloric; cu grăsimi puține; cu focus pe proteine; lacto-ovo-vegetariene; pescatariene; glucide scăzute, inclusiv zero-carb; cu sucuri și smoothie-uri de fructe și legume; calorii super-scăzute (700 kcal/zi); fasting (post) de la 16 ore / zi la 3 zile consecutive fără altceva decât apă și cafea neagră; sport de 3, 5, 7, chiar și 11 sesiuni pe săptămână (cum 11? 3 x sală după-masa, 5 x alergat dimineața, 2 x antrenamente tir cu arcul, 1 x tură pe munte în weekend); doar sală de forță sau doar alergat; combinații cardio / forță în aceeași sesiune; antrenamente full-body (gen 5×5 / powerlifting) sau izolare musculară cu rotație de la un antrenament la altul; repetiții puține cu greutate mare, respectiv repetiții multe cu greutate medie / mică; sport dimineața devreme la 6, sau la amiază în locul pauzei de masă, sau după-masa/seara. Chiar le-am încercat cam pe toate, dacă mi-a scăpat ceva, lasă-mi un mesaj, îmi place să experimentez 🙂

Dar este un element comun, necesar dar nespecificat în majoritatea cazurilor, pe care l-am înțeles după multe încercări și experimente. Este baza piramidei. Esența este simplă: dacă nu ai energia necesară, nu o să poți începe sau susține nici o transformare.

Unul dintre cele mai bune moduri de a privi energia* este din perspectiva unui buget; acesta are două elemente, o sursă și o limită de cheltuială.

Sursa principală a bugetului tău de energie este odihna: somnul. Somnul trebuie să fie odihnitor, revigorant, și foarte important: suficient. Nu există o rețetă perfectă pentru numărul de ore de somn, dar recomand un minim de 7 ore și jumătate per noapte. Sunt două elemente de urmărit atunci când vorbim de durata somnului:

  1. somnul nu se poate recupera; dacă dormi 4-5 ore pe noapte în timpul săptămânii și 12-14 ore în weekend, nu vei face altceva decât să plătești facturi restante; nu vei avea energie pentru ziua din fața ta (decât poate primele 2 zile din săptămână), ci doar vei scădea din epuizarea acumulată. Cu alte cuvinte, indiferent cât de mult dormi în weekend, programează-ți astfel seara încât să ai minim 7,5-8 ore de somn în fiecare zi.
  2. cel mai bun mod de a dormi suficient este de a nu folosi deșteptătoare. Cu alte cuvinte, să dormi până te trezești natural; corpul tău știe când ai dormit suficient. Aici e important ca dacă te trezești, să nu lenevești – sus! Pentru noi, muritorii de rând, cu slujbe și ore fixe de mers la muncă / dus copiii la grădiniță sau școală, poate părea imposibil să nu folosești deșteptătoare. Dar te asigur că dacă te pui în pat la timp, în fiecare zi, asigurându-te că ai 8 ore rezervate pentru somn, vei începe să te trezești natural la timp, și vei folosi deșteptătorul doar ca o asigurare.

Calitatea somnului contează și depinde de mulți factori, printre care: nivelul de liniște / lumină / confort al dormitorului; ce mănânci și ce bei înainte de culcare (preferabil nimic); cât de ușor adormi (redu utilizarea ecranelor cu minim 30 de minute înainte de a te culca, anume TV, telefon, tabletă, calculator); eventuale probleme fiziologice (sforăit etc).

Cheltuiala energiei, în fiecare zi, se face din bugetul pe care ți l-ai asigurat respectându-ți partea de odihnă. Sunt multe elemente în care investim energie, fizică și psihică: muncă, mișcare, disciplina necesară pentru a face ceea ce este necesar, dar nu neapărat plăcut. Unele activități consumă mai multă energie, altele mai puțină și sunt foarte rare ocaziile în timpul zilei în care, cu adevărat, îți încarci bateriile: chiar și când faci doar ce îți place, ai un consum de energie, deși mai mic; ne păcălim că ne încarcă pentru că simțim că putem să facem mult mai mult din lucrurile care ne plac, dar în fapt e vorba de un consum energetic mai scăzut; altfel de ce am mai avea, în final, nevoie de somn?

Ce poți face în acest sens? Identifică ce activități îți consumă cea mai multă energie și încearcă să schimbi acest aspect: poate poți renunța la acele activități, sau să schimbi ceva la ele, astfel încât să fie mai eficiente, să îți consume mai puțină energie.

Ce se întâmplă dacă această treaptă de gestionare a odihnei și energiei nu este respectată? Poate că pe loc, pe termen scurt, nimic. Corpul te va ajuta, prin descărcări de adrenalină și alte substanțe, să treci prin momente de criză; dar epuizarea va începe curând să apară, moment în care:

  • vei începe să renunți să faci sport, pentru că nu simți că ai energia necesară
  • fasting-ul va deveni aproape imposibil, având nevoie de energie pentru disciplină
  • vei uita să te hidratezi sau vei confunda deshidratarea cu altceva – foame, cădere a glicemiei etc
  • vei ceda mai ușor tentației unei prăjituri, pentru că e un element de disciplină, care necesită energie
  • vei uita de ce faci ceea ce faci – inclusiv cu riscul de a te îndrepta spre o depresie, pentru că nu mai vezi un rost în drumul tău și, în același timp, nu ești mulțumit/ă cu cel/cea care ești.

Dacă citești cu atenție, impactul de mai sus e structurat pe piramida de abilități necesare pentru transformare. Fără energie, nu le poți susține pe nici una pe termen mediu și lung. Da, este posibil pe termen scurt să reușești – dar nu există transformări pe termen scurt.

Deci primul pas al oricărei transformări este să îți gestionezi nivelul de energie. Cu alte cuvinte, treci la culcare! 🙂

În alte articole viitoare o să detaliez unele dintre aspectele de mai sus, cu sfaturi și mai practice. Dar ai deja tot ce e necesar pentru a îți asigura energia necesară peste zi. Pasul următor este să decizi la ce o folosești – și să îți creezi astfel motivația necesară pentru orice transformare.

* ideea am citit-o prima oară la Scott Adams, autorul Dilbert, în cartea sa „How to Fail at Life and Still Win Big”. O recomand, nu știu să existe o traducere în limba română.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: