O ciocolățică pentru concentrare?

Ce faci când înveți sau lucrezi, începi să obosești, și îți pierzi concentrarea?

Dacă ești ca mine, ai fost învățaț să pui mâna (gura…) pe o mică gustare, gen o bucățică de ciocolată, sau o cafea îndulcită. Glucoza, conform înțelegerii generalizate, ajută la concentrare, dă energie, îmbunătățește memoria…

Doar că nu e chiar așa.

Un nou studiu (și nu e primul cu această concluzie) demonstrează că zaharurile (glucoza și sucroza în principal) au ca efect încetinirea proceselor cognitive. Cercetătorii au testat, în condiții de laborator, într-un studiu bine organizat (49 de participanți, studiu dublu-orb, contexte metabolice similare gen BMI/IMC respectiv vârstă), efectele a trei zaharuri (glucoză, sucroză, fructoză) în comparație cu un placebo (îndulcitor non-caloric).

Rezultatul:

  • în cazul glucozei (26g/porție), timpul necesar rezolvării testelor cognitive și de reacție a fost mai mare cu aproximativ 10-15% versus placebo; cu alte cuvinte, cei care au consumat ceva dulce au avut performanțe mai slabe decât cei care nu au consumat nimic;
  • sucroza (14.5g/porție) a avut, de asemenea, un efect negativ;
  • pentru fructoză (13g/porție) nu s-a identificat o diferența semnificativă statistic, aceasta și probabil influențată de conținutul caloric mai mic datorat porției mai mici (o deficiență a studiului), dar și de metabolizarea diferită a fructozei în organism care întârzie efectul acesteia (în termeni simpli, deși fructoza ajunge direct în sânge, nu poate fi utilizată de celule în mod direct, necesitând o conversie în glucoză – glicogen – trigliceride, proces care are loc în ficat).

De notat că sucroza este, de fapt, zahărul simplu, care conține în cantități egale și glucoză și fructoză.

Cât înseamnă cele 26g de glucoză / sucroză? Păi e ceva mai puțin decât într-un baton normal de Snickers (aprox. 30g). O linguriță de zahăr are în general 5 grame. Un pahar de Cola, de 250 ml, are cam 25-30g de zaharuri, în funcție de producător.

Nici fructele nu ajută prea mult; trebuie ținut cont că fructele conțin atât fructoză, cât și glucoză, și cantitățile, deși mai mici decât în cazul dulciurilor procesate: o banană conține aprox. 12.35g zaharuri, o portocală 11.6g zaharuri, un măr 18.9g (te așteptai ca mărul să fie mai puțin dulce, nu-i așa?).

Treci pe alune? Totul e să ai grijă la cantitate. În funcție de tipul de alune / nuci, acestea au între 4 și 27 de grame de glucide per 100g. Și o pungă mică conține din start 50 de grame.

Atunci ce să faci când îți pierzi concentrarea? Ai nevoie de un plus de energie? Eu îți sugerez să iei o pauză, eventual cu o doză nu foarte mare de cafeină (de exemplu un ceai verde, sau un espresso) și să îți abați pentru câteva minute mintea către alte subiecte, mai puțin ”taxante”. Dacă nu funcționează, s-ar putea să nu controlezi prima treaptă din piramidă  – verifică-ți nivelul general de energie!

 

Informațiile nutriționale sunt luate de pe site-ul USDA (US Department of Agriculture).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: